Alla inlägg under oktober 2013

Av Katjis - 13 oktober 2013 21:00

Akvarium

Jag har då tidigare haft ett akvarium eller ja akvaterrarium som det egentligen heter. Men nu har jag köpt ett begagnat Juwel 125 liters akvarium. Och fiskar då istället för salamander. Pojkvännen ville däremot ha en mysksköldpadda 


Sköldpadda.

Orsaken vill varför det blev fiskar är för att de verkar mycket lättare att sköta om än en salamander.. Och jag kan tänka mig att en sköldpadda inte kan vara så mycket lättare att sköta om än en salamander. Men jag blev som ändå sugen på fiskar + mysksköldpadda. Har sett bilder/filmer där folk har dessa djur tillsammans. Men ja det blev enbart fiskar. Inte så kul att komma hem och se en firre som saknar kroppsdelar..


Firrarna

Jag hade länge spanat på några tetror och det blev citrontetror. Bestämde mig för dessa men samtidigt så hade jag som ångrat mig lite. Men valde dom ändå. De var som trevliga i början. Skygga och stimmade på fint och fridfullt. Men nu vaktar hanarna sina revir som tusan  De är verkligen aggressiva. Mot andra hanar och även mot honorna.. Men inte! mot Otocincluserna 


Nå dammsugare måste man ju ha..

Och jag har blivit så förtjust i dessa små algätare Otocinclus. De är så otroligt små, söta och sociala. Eller jag kanske mena "orädda". De verkar inte bry sig om något utan dom bara är. De är lätt mina favorit fiskar hittills  


Och lite guppys på de hela!

Sen inskaffade jag mig 3 Guppys. 2 flickor och 1 pojk. Väl när jag lagt i firrarna så såg de ut som en bra blandning. Guppysarna stimma runt med tetrorna och jag tänkte att detta blir ju kanon. Men då efter ett tag började tetrorna även jaga guppysarna  Det är som bara ibland. Ibland kan dom stimma på fridfullt och sen helt plötsligt så står dom på sina platser och vaktar och jagar. Och sen igen kan dom låta fiskarna simma runt i deras revir utan att de bryr sig..? Fattar inget. Och nu sen guppysarna flyttat in så har tetrorna även börjar simma runt på den övredelen av akvariet. Där brukade dom aldrig hålla till innan..


Blev 2 till..

Så jag tänkte på att öka grupptrycket lite. Så jag köpte 2 honor till. De verkar faktiskt gå lite bättre nu. Men de gäller att Guppysarna håller sig i grupper när de närmar sig reviren "Då tetrorna är på sin vaktar". De enda tetrorna låter komma nära sina revir är Otocincluserna 



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Vad tycker du?

Vad anser Ni om bloggar som handlar om bloggarens sjukdommar, beroenden och svårigheter mm?
 Intressant
 Orsakar hypokondri
 Bra tips
 Patetiskt
 Vill du skaffa en?
 Hjälpt mig/någon annan
 Positivt
 Tragiskt
 Ger mig motivation
 Negativt
 Orka?

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards