Alla inlägg under november 2013

Av Katjis - 11 november 2013 15:30

Vita pricken i ett tidigare inlägg.

Jag har tidigare nämnt att 2 utav guppy honorna började klia sina gälar mot grus och växter. De på ena djurbutiken sa att de kan var början till "vita pricken". Och självklart var de inte någon av dom två som kan mycket om fisk som jobbade den dagen.. Men jag köpte ett akvarium till. Tänkte använda de som karantän. De på butiken sa att de inte hjälper att stoppa honorna i karantän då hela akvariet är smittat. Men tänkte att karantän är ju bra att ha i framtiden.


Den andra butiken.

Ringde till en annan butik och de sa salt kommer lösa problemet. Jag sa att jag hade 3 st Otocinclus och de är ju inte så förtjusta vid salt.   Kvinnan bad mig återkomma om ett tag så jag kunde få tala med en som var mer insatt om fiskar. Jag ringde dit och han sa också salt och höj tempen lite. Jag tänkte... Nej ektozon! Är ju dyrt som tusan! Vanligt bordssalt utan jod fungerar bra sa dom  Och han sa att de går bra med salt till Otocinclus. Jag påpeka att en annan butik sa att de är början till vita pricken. Men han tyckte inte att de lät som de. 1 dl salt till 100 liter. 1 dl salt såg för mycket ut.. Så blev mindre än 1 dl i de stora karet.    I karantän blev det då rätt mängd.


Honorna i karantän.

De sjuka honorna hamna i karantän i 2 dagar. Den ena av dom sluta klia.. Och hanen börja klia dag 2.   Kan omöjligt stoppa i hanen i 30 liters karantän med 2 honor.. Läst på ett ställe att Guppys inte är så förtjust vid att få sina gälar smutsiga. Hade då även haft Nitrit 0.25 i några dagar. Hade gjort vattenbyten och sen ett till vattenbyte men hjälpte inte.   Tänkte att de kommer nog räta till sig. Har ju ganska nyligt starat akvariet. Kom sedan på att jag inte rengjort mitt innerfiltret Eheim aquaball 130 än! De hade gått 4 veckor. Vilket tydligen var för länge. När jag rengjorde filtret då blev det 0 och även klådan hos hanen upphörde och sedan la jag i honorna. Kliandet upphörde direkt och otocinclusarna mår kanon!  

Av Katjis - 1 november 2013 11:47

Salamandern.

Innan jag skaffade akvarium hade jag en liten salamander. Och jag tyckte att de var tidkrävande. Sen när han dog tänkte jag. Aldrig mer en salamander. Så de blir fisk. Men jag kan inte påstå att firrar är så mycket lättare..


Sjukdomar.

Jag har som upptäckt att fiskar blir lätt sjuk. Min salamander var aldrig sjuk. Förutom då den lilla.. rackarn rymde  Jag har haft mitt akvarium i drygt 1 månad.. Skulle jag tro.. Och den största och äldsta guppy honan fick typ klåda på sina gälar. Hon liksom klia strök sina gärlar mot gruset och växterna. Sen fick även den nyare mindre honan också "klåda".


Karantän.

Jag tog och investera mig i ett till mindre akvarium. Detta hade jag tänkt ha som karantän. De på djuraffären sa att de är första tecknet på "vita pricken". Så jag köpte medlet.. Jag vred upp värmen och la i salt och tänkte även lägga i medlet. Men då jag läste bruksanvisningen så fanns de bara 1 symtom som stämde in och de var klåda. Så jag körde med värme och salt. Gav resultat till dagen efter. 2 dagar efter såg jag även hanen klia sig...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Vad tycker du?

Vad anser Ni om bloggar som handlar om bloggarens sjukdommar, beroenden och svårigheter mm?
 Intressant
 Orsakar hypokondri
 Bra tips
 Patetiskt
 Vill du skaffa en?
 Hjälpt mig/någon annan
 Positivt
 Tragiskt
 Ger mig motivation
 Negativt
 Orka?

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards