Direktlänk till inlägg 13 maj 2014

Dessa akvarieväxter...

Av Katjis - 13 maj 2014 14:00

De är så dyra..

Att köpa akvarieväxter är inte lätt. De alla har olika "krav". Vissa vill ha mer ljus än andra. Vissa vill ha näring via rötterna och vissa ska man inte plantera ner i gruset och vissa växter riskerar att bli mat.. listan kan göras lång..


Resultatet..

Oftast när man köper växter på djurbutiker så vet de inte ens vad växten heter   Så de är omöjligt att veta vilka krav växterna har.. Och så helst plötsligt är de borta eller har ruttnat eller något annat.. Och växter är INTE billiga.. Så otoligt irriterande när de på butikerna inte kan ge mig ett namn!   Så jag själv kan kolla upp information..


Echinodorus Osiris..    

Såg så otroligt läcker upp i butiken så jag valde den. Men hade ingen aning om vad den hette... Jag märkte ganska tidigt att de inte trivdes och började googla runt.. Då hitta jag namnet. Jag såg då att växten tydligen tar upp näring via rötterna. Så onödigt att ge gödning i vattnet.. Jag råkade ha vägarna förbi på djurbutiken och  frågade då varför växten ser så risig ut.


Lösningen..

Fick svar att den "smälter".Växten vill tydligen ha under 25C. Jag sänkte temperaturen och växten mår MYCKET bättre Jag köpte även "lerkulor" (JBL) som ska tryckas ner brevid växten. Och nu har min Osiris börja skjuta massa nya skott Så nu har jag kapat av de större risiga bladen... MEN! Har nu råkat få temperaturen över 25C.. Och de nya skotten börjar visa samma symptom.. Den är otroligt känslig   Men så fin..


Svärdsplantor..

Och dessa växer som tusan också.. Innan anväde jag "Happy plant" men gick över till PMDD. Vilket fungerar mycket bra  De skjuter otroligt mycket nya skott. Men de äldre bladen vill inte hålla sig fina.. Och de är på de äldre bladen som algerna sätter sig på.. Så har bara massa korta/små blad tyvärr..   Och de är så svårt att veta vilka brister plantorna har. De sägs även att dessa plantor tar upp den mesta näringen via rötterna. Tryck även ner några lerkulor (JBL) vid dessa men inget skillnad. Så detta påstående stämmer då inte. Iallafall inte i mitt akvarium.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Katjis - 12 april 2016 13:13

Ja jag fick uppleva något väldigt intressant idag som jag tänkte var värt att nämna. Jag är nu gravid i vecka 22 + 4 dagar.   Och jag har under 15 veckor gått runt och trott jag fått foglossningar.  Jag har även generell ledlaxitet så för mig föll de...

Av Katjis - 8 april 2016 13:31

Lärt mig mycket! Det var så oroligt mycket information på en gång så jag kan nog omöjligt lagt allt på minnet. Hästen hade som tidigare nämnts underbett. Och detta hade då givetvis orsakat lite komplikationer.. En tand längst in såg inte alls bra u...

Av Katjis - 8 april 2016 10:03

 Ja jag har då två sadlar till min häst. En dressyr Röösli Pilatus MW och en Thorowgood T4 vid normal manke. Hon som gjorde kollen tyckte jag hade 2 jättefina sadlar men båda behövdes korrigeras till lite. Jag var orolig att hon skulle säga att båda ...

Av Katjis - 30 mars 2016 15:30

Var ett ganska gode bra tag sedan jag skrev något här. Så är väl dags att uppdatera läget! Nu på senare tid har jag fått problem med gröna alger på vattenytan.. Ingen aning om vad dessa är mer än att det är ganska irriterande då de hindrar vattenyt...

Av Katjis - 11 juni 2015 10:37

Det roligaste med att blogg här på bloggplatsen.se är att jag kan ser hur många som besöker min blogg. Och hur många som egentligen hittar mig via olika sökmotorer. Alltså vad folk har sökt efter och sedan klickat in på min blogg och läst mina inlägg...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Vad tycker du?

Vad anser Ni om bloggar som handlar om bloggarens sjukdommar, beroenden och svårigheter mm?
 Intressant
 Orsakar hypokondri
 Bra tips
 Patetiskt
 Vill du skaffa en?
 Hjälpt mig/någon annan
 Positivt
 Tragiskt
 Ger mig motivation
 Negativt
 Orka?

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards