Alla inlägg under november 2014

Av Katjis - 24 november 2014 09:30

Lite märkligt..

Jag har nu haft igång mitt 125 l i över 1 år. Och alla mina guppys är döda. Oväntat? Nå de var ändå ganska tråkiga. Jag har tidigare haft problem med.. tofsalger? på bladen. Men nu finns de även på glaset och rötterna. Fast de ser ändå ganska trevligt ut. Mycket trevligare än att ha dom på bladen.


Nystartade akvarium.

Många säger att de är vanligt att algerna dyker upp i nystartade akvarium. Främt grönalger? Eller prickalger eller vilken av de nu är.. Men jag har inte haft problem med dom förrän nu. Alger kommer väl av att man ha obalans i akvariet och med tiden ska de bli bättre balans vilket leder till färre alger? Men frågan är vilken obalans är de? Jag matar då inte för mycket och de är långt ifrån överbefolkat. Har använt PMDD men ingen skillad.. Men Happy plant däremot gav mig gröna och stora svärdsplanor! Men hur algerna påverkas av den växtnäringen vet jag inte..


Vattenbyten

Jag har nu skadat mitt ben så har tyvärr inte gjort mina vattenbyte som jag brukar. 30% 1gång i veckan. Utan nu har de blivit 30% varannan vecka. Under dessa 2 veckor har tofsalgerna definitivt minskat! Iallafall på bladen. Men grönalgerna är de inge skillnad på. Fundera nu på att göra färre vattenbyten för att se hur de påverkar algerna. Men obalansen bör väl nästan bli värre om jag byter 30% varannan vecka. Eller om jag byter varje vecka men mindre än 30%.. Nå får se hur jag gör.


Malar och räkor..

Jag har 3 st dvärg otocinclus och 3 st amanoräkor.. Men dessa otocinclus äter då inte alger. Tror då inte de skulle synas någon skillnad om de inte existera. Mer än att de är otroligt söta och kul att kolla på. Men någon nytta gör de nog inte mer än äter på mina svärdsplantor och de klockdjur som jag fick med musselblommorna jag köpte från djumagazinet. Men jag har för mig att de skulle äta just grönalger?

Tofsalger vet jag att de inte gillar men de ska räkorna äta. Tyvärr är de bara den feta räkan (honan?) som äter dessa tofsalger. Eller äter så att de syns. Fast den föredrar att äta flingfoder och ärtor, broccoli och blomkål vilket jag stödmatar mina otocinclusar med..

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Vad tycker du?

Vad anser Ni om bloggar som handlar om bloggarens sjukdommar, beroenden och svårigheter mm?
 Intressant
 Orsakar hypokondri
 Bra tips
 Patetiskt
 Vill du skaffa en?
 Hjälpt mig/någon annan
 Positivt
 Tragiskt
 Ger mig motivation
 Negativt
 Orka?

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards