Alla inlägg under februari 2015

Av Katjis - 10 februari 2015 14:34

Linser  

Jag har använt linser sedan jag var 13-14 år.  Och börjar nu bli otroligt trött.. Glasögon funkar inte pga min livsstil. Jag är närsynt och har brytningsfel (astigmatism) och även på de är jag skelögd. De har jag varit sedan födseln skulle jag vilja påstå. Och jag skelar ju då utåt.. Jag har testat att operera ögat men blev ingen skillnad alls Jag skelar än idag mest när jag är trött.. Jag har läst och läst men inte hittat något svar om skelgödhet och ögonlaser.. Så därför tänkte jag skriva en lite rad..


Ringt till 2 olika företag..  

Jag ringde idag till ett företag och frågade dom om lite grejer. Och jag sa som det var och kvinnan blev direkt intresserad över min skelögdhet och operationen. Hon ville att jag skulle skicka ner min journal till deras kontor innan jag beställer tid så jag slipper åka dit i onödan.


Det andra företaget.

Kvinnan i telefon sa att skelögdhet troligen inte påverkar men de avgör deras "läkare" eller vad de nu var. Jag nämnde om operationen men hon var inte de minsta intresserad av någon journal. Men hon sa att de finns annat som är avgörande om man kan göra operationen eller ej. Bland annat är hornhinnan avgörande och hur stabil synen är. Är den ostabil så ska man vänta med operationen. Hon ville därför att jag ska ta med mig till besöket min "journal" från optikern..  

Och de kunde typ boka tid för operation nästan direkt. Jag sa att jag väntar då jag precis köpt nya linser. Fick då i svar. "Vi köper dina gamla linser" What?! Jag och blev asglad!   Men sen börja jag tänka på att de är väl ändå bäst att fundera innan.. De kändes nästa linte desperat..


Ja vilket är bäst tro?  

De första företaget hade gratis undersökning det andra hade inte gratis undersökning.. Kanske därför de första företaget vill se journalen innan så jag och de slipper slösa tid/pengar i onödan. Igen av oss vinner något på det.


Ändå olika?  

På dessa 2 företag står de som ändå olika. Enligt ena sidan måste jag göra en RLE (linsbyte) med torisklins och med den andra kan jag göra ögonlaser för de korrigerar även brytningsfel. Sedan går de även att göra en RLE också.. Får fråga vad de menar..


Boka tid till båda.

Oavsett vad så ska jag boka tid till båda 2. Om då företag 1 anser att de ens är lämpligt jag gör någon operation pga min ögonoperation och kvarvarande skelögdhet.. Just nu har jag redan bokat tid till företag 2. Men om företag 1 ger mig ett JA så gör jag nog en OP hos dom. Fast däremot frågade kvinnan på de företaget aldrig något om hur stabil min syn var. Men de kanske de tar upp först sen när de kollat min journal..


Priset  

Det är en väldigt stor skillnad på priserna om man gör en RLE eller en ögonlaser. Sen finns det olika inom de också och de skiljer ju i pris. Men hoppas då jag klarar mig från att göra RLE (linsbyte) då de är mycket dyrare och låter mer skrämmande..

Prisskillnaden mellan företagen däremot är jag inte så brydd om. Om de inte skiljer flera 1000-lappar vilket jag har svårt att tro.  

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Vad tycker du?

Vad anser Ni om bloggar som handlar om bloggarens sjukdommar, beroenden och svårigheter mm?
 Intressant
 Orsakar hypokondri
 Bra tips
 Patetiskt
 Vill du skaffa en?
 Hjälpt mig/någon annan
 Positivt
 Tragiskt
 Ger mig motivation
 Negativt
 Orka?

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards