Direktlänk till inlägg 8 april 2016

Då var hästens tänder kollade…

Av Katjis - 8 april 2016 13:31

Lärt mig mycket!

Det var så oroligt mycket information på en gång så jag kan nog omöjligt lagt allt på minnet. Hästen hade som tidigare nämnts underbett. Och detta hade då givetvis orsakat lite komplikationer.. En tand längst in såg inte alls bra ut så tandläkaren valde att plocka bort den. Hon tyckte det var bra att jag gjorde en kontroll för denna kan orsaka sådan smärta så häst inte längre vill öppna munnen och då måste den opereras ut. Hon sa säkert massa annat men smärta, svårt att öppna och operation var de ord som la sig i minnet på mig.  


Ingen remont här inte!

Och hör och häpna men jag blev avrådd från att använda remontnosgrimma! I dags läget har jag 3 träns och jag har då givetvis enbart remont just för att ”typ alla” förespråkar just remont. Men de passade inte min häst alls.. Han var typ för kort. Hon rekommenderade i stället en achennosgrimma. Eller om jag nu verkligen måste ha en just remont så sa hon köp Glen Gordons remont den passar min häst. Men helst av allt varför ha nosgrimma ens? Ja börja jag undra.. För att bettet ska ligga mer still säger typ alla.


Inte 2 rykor i mungipan här inte!  

Sen vill hon att jag skulle sänka ner bettet eftersom att de man lärt sig på ridskolan inte passa min häst. 2 rynkor vid mungipan stämmer inte på min herre… För då tog tydligen bettet i tanden.


Varför finns inte 12 cm bett?  

Bettet tyckte hon var gränsfall. Hon hade gärna velat att jag skulle haft en 12 cm men det finns inte. Just nu rider jag med vanligt eggbett på 11.5 cm. Men hon sa kör med 11.5 cm men byt ut till 12.5 om skav uppstår och köp då till bettskivor. Jag har ridit med 11.5 sen i somras och han såg bra ut i mun nu i alla fall. Han har tidigare gått med läderbett på 13.5 cm.


Liksom fråga folk som vet!

Ändå har jag frågat erfarna hästmänniskor innan jag köpt sadel, träns och bett. Man känner sig som lite dum när man köper efter deras rekommendationer och sedan går och kollar upp utrustningen. Men sadel, träns samt bett har ju visat sig inte sitta helt 100 % men samtidigt är man ju lite orolig eftersom att man hört att utbildade inte alltid heller har helt 100% koll. Men av sadelmakaren och tandläkaren fick jag i alla fall svar. Svar som jag tycker tom var logiska. Nå kände man sig som en ganska usel hästägare inte ens rätt storlek på pannbanden hade jag. Eller ja de var 1 av 3 som passa.. Nå jag gjorde i alla fall ett rätt.. Jag sökte hjälp.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Katjis - 12 april 2016 13:13

Ja jag fick uppleva något väldigt intressant idag som jag tänkte var värt att nämna. Jag är nu gravid i vecka 22 + 4 dagar.   Och jag har under 15 veckor gått runt och trott jag fått foglossningar.  Jag har även generell ledlaxitet så för mig föll de...

Av Katjis - 8 april 2016 10:03

 Ja jag har då två sadlar till min häst. En dressyr Röösli Pilatus MW och en Thorowgood T4 vid normal manke. Hon som gjorde kollen tyckte jag hade 2 jättefina sadlar men båda behövdes korrigeras till lite. Jag var orolig att hon skulle säga att båda ...

Av Katjis - 30 mars 2016 15:30

Var ett ganska gode bra tag sedan jag skrev något här. Så är väl dags att uppdatera läget! Nu på senare tid har jag fått problem med gröna alger på vattenytan.. Ingen aning om vad dessa är mer än att det är ganska irriterande då de hindrar vattenyt...

Av Katjis - 11 juni 2015 10:37

Det roligaste med att blogg här på bloggplatsen.se är att jag kan ser hur många som besöker min blogg. Och hur många som egentligen hittar mig via olika sökmotorer. Alltså vad folk har sökt efter och sedan klickat in på min blogg och läst mina inlägg...

Av Katjis - 10 februari 2015 14:34

Linser   Jag har använt linser sedan jag var 13-14 år.  Och börjar nu bli otroligt trött.. Glasögon funkar inte pga min livsstil. Jag är närsynt och har brytningsfel (astigmatism) och även på de är jag skelögd. De har jag varit sedan födseln skulle...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2016
>>>

Vad tycker du?

Vad anser Ni om bloggar som handlar om bloggarens sjukdommar, beroenden och svårigheter mm?
 Intressant
 Orsakar hypokondri
 Bra tips
 Patetiskt
 Vill du skaffa en?
 Hjälpt mig/någon annan
 Positivt
 Tragiskt
 Ger mig motivation
 Negativt
 Orka?

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards