Alla inlägg under juni 2012

Av Katjis - 23 juni 2012 11:12

Gått ett tag.

 Nu har det gått några dagar sedan jag spred ut saften Fun light över myror och där jag såg att myrorna hade sina gångar. Och det finns kvar myror än. Så vad kan jag säga? De dog inte. Visst jag såg att de blivit mindre men resultat blev inte det jag önskade.


Varför mindre myror?

Jag tror det kan ha berott på att de helt enkelt på att myrorna "klibbat" fast. Inte att saften direkt har dödat dom.


Mer myror..

Även förra året gick jag runt med Fun light och hällde ut saften lite här och där. Runt huset då. Jag vill verkligen inte ha in dom i huset. De tillhör skogen enligt mig helt enkelt.. Nu i år kan jag se att det finns mycket mer myror längst huset än förra året. Trots Fun lighten.. Och det verar som att minst 2 olika arter kommer bra överrens  Vet inte om de ena är hästmyror   och de andra en mindre sort.. svarta.. Men har även sett myror som har en nyans av rött  


Nästa test...

Det jag ska testa nu är Myrr.. Får se vad resultatet blir!

Av Katjis - 17 juni 2012 11:52

resultat

Negativt.. Myran dog inte.   Jag såg att den blev lite mindre aktiv. Jag lät den ligga under glaset i över 6 timmar. Och jag sprutade in mer Funlight vaje halvtimme i början. Tills jag såg att den var mindre aktiv. När jag vickade på glaset för att spruta in saften så kämpade den inte så värst för att ta sig ut..


Senare på kvällen.

Jag kollade på myran och lyfte sedan upp glaset. Och myran låg bara still. Rörde inte på sig alls. Jag gick i väg i några sekunder och myran var sedan borta!


Dör omedelbart?

Nej det gör den inte. Eller resultaten blir kanske annat för andra "arter"? Svårt att veta..


Lingonsylten.

Någon jag fann väldigt intressant var klicken med lingonsylt som jag la på en sten utomhus. Stenen var i samma höjd som marken. Jag förvänta mig att det skulle krylla av myror.. Men det gjorde det inte 

Såg totalt sett 2 st där samtidigt..


Olika myror?

Det märkliga var den att flera myror passerade högen. Eller gick 5 cm ifrån högen. Det var några myror som vek av och gick till lingonsylten (max 2 st åt gången). Jag såg att det kom myror bärande på virke hem till boet eller vad det nu är. Så jag följde efter myran och såg var den kröp in. Och spraya med Funlight på myran och precis utanför ingången.


Varför?

Mena varför var det bara några få som fan lingonsylten intressant? Var det kanske för att sylten inte gick att bära? Alltså så de kunde bära sylten till boet?  


Värt att nämna

Jag använde mig av en sprayflaska som jag fyllde med Fun light Wild berry. Koncentrat,

Av Katjis - 16 juni 2012 12:49

Den utan socker.. 

Eller "Den mot myror"?.. Har läst att denna dryck ska döda myror. Vi har inte problem med myror inomhus (än).

Men jag är orolig över att få dom in i huset. Så jag gör mitt bästa för att slippa få dom in.. Men pojkvännen säger.

 Hellre myror än ormar och jag säger jo så länge de håller sig till skogen!


Förra året.

Jag testade med Funlight förra året. Jag köpte mig en sprayflaska och Funlight. Jag fyllde flaskan och gick runt på gården och sprutade Funlight på det myror jag såg + gräsmattan och längst uset. Men myrorna har dykt upp igen. Så funkade det? Nej eller är det kanske "nya" myror?  


Myra+Funlight+glas.

Jag har nu sprayat ett glas med Funlight (givetvist koncentrat). Och placerat glaset över en myra. Första myran hade jag under glaset i över 90 minuter. Var 30 minut tittade jag till den. Jag la även en tidning över den så att det inte blev för varmt. Samt att jag öppnade glaset lite och släppte in luft + mer Funlight. Efter 90 min var den konstigt nog precis utanför glaset   Men det låg väldigt still (om det nu var samma myra). Jag vandrade runt på gården och sprutade mer Funlight. Och kom och titta till myran och den var borta..


90 minuter.  

Det är ganska länge. Jag har läst att myrorna ska dö på en gång. Men det stämmer alltså inte.. Jag har tidigare även testat att sprida ut Funlight på vägen.. Och det visade sig att myrorna gock omvägar. De ville verkligen inte gå över randen med Funlight som jag hällt ut.. De går absolut inte fram till Funlight men gärna till lingonsylt..


Göra om testet.

Jag ska nu göra om testet med myran i glaset. Jag har hittat en ny och sprutat funlight i ett glas. Jag får låta den så en längre tid nu.


Bespruta gräs med Funlight?

Skulle man inte bara komma fylla en "tunna" med Funlight och sätta ner en pump och bevattna gräset men Funlight? Borde det inte sugas upp i marken? Kag har sedan tidigare testat att spruta Funlight över gräset men det verkar som att det försvinner.. Ner i marken? Tror även att trät suger åt sig saften så att myrorna törs gå där när saften "dunstat bort". Så är det bara just när saften är flytande som den är effektiv?  


Testa..

Den enda sättet för att ta reda på det är att testa..

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Vad tycker du?

Vad anser Ni om bloggar som handlar om bloggarens sjukdommar, beroenden och svårigheter mm?
 Intressant
 Orsakar hypokondri
 Bra tips
 Patetiskt
 Vill du skaffa en?
 Hjälpt mig/någon annan
 Positivt
 Tragiskt
 Ger mig motivation
 Negativt
 Orka?

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards