Direktlänk till inlägg 5 november 2010

Sluta slösa bort mina skattepengar så som "Jag" slösade dem innen!

Av Katjis - 5 november 2010 17:46

Har haft sommarjobb sen jag var 16 år... Bortsett från i år..

Den enda arbetslivserfarenheten jag har är den jag fått under de sommarjobb jag haft.. Efter de jobben har tagit slut har jag blivit inslängd i olika sorters program som ska enligt min tolkning ska låta unga arbetslösa gå i "lekskola".

 

Visst första gången var jag 19 år..

Då var det mer eller mindre lekstuga.. Vi gick genom olika saker som man bör göra när man är vuxen.. Te.x hur man håller koll på pengar, hur man skriver CV och arbetsintervjuer.

Men även frukost samt fara till IKEA och kolla runt på hur mycket det kostar att flytta hemifrån första gången. Samt lite kvälls aktiviteter med middag och spel..?

Det är inte OK att göra så med skattepengar. Varför ska jag göra detta om jag redan har flyttat hemifrån för flera år sedan?

Snacka om att slösa pengar! Dessutom betala mig 44 kr för resekostnader till och från lekstugan.. Inte OK

 

Jag fick inte hur något utav dessa "aktiviteter"!

Jag har skrivit ett CV.. De på arbetsförmedlingen godkände de och sedan klagade de på "programmet" att mitt CV var fel. Året därefter fick jag en Personligcoach och han ansåg att mitt CV inte heller dög...

Han var bra och hade vett i huvudet om hur man skaffar jobb inom mitt yrke.

Dvs inge genom att sitta på nå löjliga aktiviteter..

Och sedan på universitetet visade en lärare upp en mall för hur ett CV ska se ut.. Och detta CV såg så klart annolunda ut..

 

CV mallar..

Mena det finns "mallar" för hr CV ska se ut.. Men de verkar få som tycker dessa mallar är bra..

Jag har int fått jobb genom att skicka in något CV.. Det har min kompis däremot.. Så det borde la det betyda att det åtminstone duger? Eller att mallen är bra men att de ja skriver är totalt värdelöst..?

 

Jobba svart!

Jag vill int att mina skattepengar ska brukas på de sättet som jag fått äran att spendera skatte pengarna på innan..

Och det var inget jag heller tyckte om.. Sitta och käka middag och frukost med främmande ungdomar.

Visst de gav en chansen att hitta nya "kompisar" och att inte sitta hemma och deppa. Börjar bara må sämre av att vistas på ett ställe jag verkligen inte vill vara på.

 

Fröken kunde aldrig få alla att leka med mig när jag var liten. Nu efter 20 år är det likadant. Jag leker bättre med andra och lite sämre med andra och de människor som blir över kan bara dra åt h*vete.

 

Fick en "omvärldsanalytiker" på besök en gång..

Har aldrig hör någon snacka så mycket dynga som denna man gjorde.. Bara efter 15 minuter kände jag hur det koka inom mig.. Han generalisera alla ungdomar mer eller mindre.. De som bara hänger utomhus och på facebook är sånna som inte är intresserade utav att söka jobb..

 

En påpeka att de är också faktiskt ett sätt att "marknadsföra" sig själv på.

Jag har hört att arbetsgivare ska gilla när människor kommer på arbetsintervjuer och då pratar om företagets framgång.. Det visar att man som sökande har koll på vilket företag man söker jobb hos.

 

Det måste ha varit ett riktigt projekt att..

Just precis.. En arbetsgivare som får höra att "Det måste ha varit ett riktigt projekt när Ni fick ..... Har ni några nya sådanna projekt på gång?"

Att loda ute kanske faktiskt vara bra.. Men hur och var man lodar är en annan sak enligt mig..

 

Mannens intro var åt h*vete!

Han intruducerade sig med ett liknande "Hej mitt namn är .... Och ni funderar säkert på vem fa* som döper sitt barn till något sådant nu för tiden". Han hade alltså ett ganska gammaldags namn..

Stacka om att stärka ens självförtroende..? Sitter ett antal arbetslösa människor (även äldre) och han introducerar sig själv på detta sätt..

 

Hallå gubbe?!

Vara omvvärldsanalytiker och int har sett att barn nu för tiden faktiskt få namn som Hubert, Elmer och Bernt mm.. Äldre namn börjar bli poppis igen.. Hur kan han ha missat det?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Katjis - 12 april 2016 13:13

Ja jag fick uppleva något väldigt intressant idag som jag tänkte var värt att nämna. Jag är nu gravid i vecka 22 + 4 dagar.   Och jag har under 15 veckor gått runt och trott jag fått foglossningar.  Jag har även generell ledlaxitet så för mig föll de...

Av Katjis - 8 april 2016 13:31

Lärt mig mycket! Det var så oroligt mycket information på en gång så jag kan nog omöjligt lagt allt på minnet. Hästen hade som tidigare nämnts underbett. Och detta hade då givetvis orsakat lite komplikationer.. En tand längst in såg inte alls bra u...

Av Katjis - 8 april 2016 10:03

 Ja jag har då två sadlar till min häst. En dressyr Röösli Pilatus MW och en Thorowgood T4 vid normal manke. Hon som gjorde kollen tyckte jag hade 2 jättefina sadlar men båda behövdes korrigeras till lite. Jag var orolig att hon skulle säga att båda ...

Av Katjis - 30 mars 2016 15:30

Var ett ganska gode bra tag sedan jag skrev något här. Så är väl dags att uppdatera läget! Nu på senare tid har jag fått problem med gröna alger på vattenytan.. Ingen aning om vad dessa är mer än att det är ganska irriterande då de hindrar vattenyt...

Av Katjis - 11 juni 2015 10:37

Det roligaste med att blogg här på bloggplatsen.se är att jag kan ser hur många som besöker min blogg. Och hur många som egentligen hittar mig via olika sökmotorer. Alltså vad folk har sökt efter och sedan klickat in på min blogg och läst mina inlägg...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Vad tycker du?

Vad anser Ni om bloggar som handlar om bloggarens sjukdommar, beroenden och svårigheter mm?
 Intressant
 Orsakar hypokondri
 Bra tips
 Patetiskt
 Vill du skaffa en?
 Hjälpt mig/någon annan
 Positivt
 Tragiskt
 Ger mig motivation
 Negativt
 Orka?

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards