Direktlänk till inlägg 28 september 2011

Salamandern rymde!

Av Katjis - 28 september 2011 22:45

I söndags rymde min salamander.  

Mitt adrenalin pumpade så mycket så jag höll på att bli tokig! Som tur kom min bästis och hjälpte mig att leta vilket gjorde mig mycket lugnare.

Jag vet inte hur länge han var borta men då han hittades var han en dammig klump.   Jag la han i vatten direkt! Vilket jag nu läst att man egentligen inte ska göra. Men det enda jag tänkte på var vatten och han överlevde.

Han flöt bara runt i vattnet och de gjorde så ont i hjärtat 


Jag tog bort dammet som hade lossnat på han och la ner han i akvariet. Lite halvt i vattnet och halvt på min Turtle bank och hoppades på det bästa  


Mitt nya filter Bioactive 130 var nog en bidragande orsak till att han klarade av att rymma. Men är man dum så är man. Tänkte att han inte kommer ta sig upp där men nå fan gjorde han det. Tänkte förra helgen be pojkvännen göra hål för slangarna som går till ytterfiltret men tänkte att de inte var så bråttom. Mena liksom att han klarar av att rymma. Men nå fan gjorde han det!


Jag plocka iallafall upp han i handen och och då tyckte jag att det verkade som att han höll tag runt mitt finger så hade hoppet fanns kvar.  Men såg dock inge tecken på att hjärtat slog eller att han andades.  


Livstecken.

Sen senare tyckte jag att det såg ut som att han rörde på armen och att ögonen var öppna. Jag var tvungen att fota för att se om det stämde vilket det gjorde.  Kommer aldrig att glömma den känslan. Stackarn var helt platt   Syns att bakbenen inte mår så bra  


Blev inte många timmars sömn.

Jag sov inte många timmar den natten. Jag sov 20 minuter och kollade i akvariet och sov igen 30 minuter och klev upp och kolla i akvariet och det såg ut som att han fastnat under bladet på en växt och han drunknat! Ögonen var stäng och allt. Men då jag skulle ta upp han så blev det jävla fart i han  La upp han på land och tittade lite och gick och la mig och klev upp 20 minuter senare och kolla, gick och sov 40 minuter och kolla igen och då flöt han i vattnet på rygg med magen uppåt! Jag trodde även då att han drunknat men även då blev det jävlar fart då jag rörde han 

Jag gick till frysen och plockade fram mygglarverna och då började jag höra hur det brusade i öronen och det enda jag tänkte var att jag skulle orka gå med maten till akvariet vilket jag klara. Jag hörde bara brus och sen så föll jag ihop på en kartong som låg på köks golvet. Låg nog inte där många minuter utan gick och kolla i akvariet och la mig i sängen och fundera på varför jag föll ihop. Jag har klarat av att vara upp mycket längre  Tror mitt adrenalin pumpa som fan och jag var så uppe i varv samtidigt som jag slitit hela dagen helt utmattad! Då jag låg i sängen och funderade kom jag fram till att jag måste fått näringsbrist har fan bara ätit ett äpple till lunch! Kände inte alls av nå hunger. Jag fortsatte med att sova i 30 min och kliva upp och sedan sova i 30 min igen. Och då jag såg att han legat still på Turtle banken ett bra tag sov jag i 1 timma och sen klev jag upp.


Kanske dvala?

Pojkvännen påminde mig om att han kanske har gått i dvala Kände åter en lättnad. Där är lite kallare på golvet där jag hittade han. Som tur hade han passerat delen där golvvärmen går! Han hade klättrat upp för glaset och antagligen ramlat ner från byrån. Gått vidare ca 50 cm och där ramla ner typ 7 cm och gått 4 meter över golvet som har golvvärme. Som tur orkade han gå 20 cm längre där det är svalt. Tur dessutom att jag inte trampade på han!


Han har ännu inte ätit.   Om det hade varit före incidenten så hade han ätit trots han nyss ätit. Ringde till Djurmagazinet och frågade vad man ska göra då en salamander rymt. Fick svar att deras salamandrar har dött efter några dagar trots de varit vid liv. Är orolig att detta även gäller min salamander.   Han har dock rymt 1 gång innan och då överlevde han.   


Skadad?

Är orolig över att han skadat svansen och bakbenen  Verkar som att han inte orkar hålla upp bakdelen ordentligt. Men han orkar springa runt på pojkvännens hand   Och ögongloben på höger öga verkar inte heller så bra. Han här fortfarande lite smutsig då han inte velat vara i vattnet.. Så kanske bara det som täcker för.. Hoppas då på det.


Har frågat om man kan tvångsmata en salamander och man kan tydligen fylla upp vatten och stoppa ner rikligt med mygglarver. Prövade det typ också. kanske inte jättemycket mygglarver då men han visa inge intresse..


  Pojkvännen tipsade om Tubifex. Men inte heller det duger.. Men som tur så grisar det inte ner vattnet lika mycket som mygglarverna gör.   Han små blänger på Tubifex klumpen då och då.  


Pojkvännen har nu gjort hål i akvarietlocket för slangarna som går till ytterfiltret. Hade tänkt göra det förre helgen men sköt upp på det. Men olyckan redan skedd.

 

Att jag var så ansvarlös. 


Ömsar skinn?!

Nu ömsar han typ skinn eller om det är damm? Han började gapa i akvariet och såg ut som han spydde Tyckte även att jag såg ett hårstrå! Nu springer han runt för fullt i akvariet och försöker gnugga sig av "skinnet". Hoppas han bara inte äter upp "vad det nu är". Ett foto på lilla salamandern i hans stora hem.   Typ ½ år gammalt

      

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Katjis - 12 april 2016 13:13

Ja jag fick uppleva något väldigt intressant idag som jag tänkte var värt att nämna. Jag är nu gravid i vecka 22 + 4 dagar.   Och jag har under 15 veckor gått runt och trott jag fått foglossningar.  Jag har även generell ledlaxitet så för mig föll de...

Av Katjis - 8 april 2016 13:31

Lärt mig mycket! Det var så oroligt mycket information på en gång så jag kan nog omöjligt lagt allt på minnet. Hästen hade som tidigare nämnts underbett. Och detta hade då givetvis orsakat lite komplikationer.. En tand längst in såg inte alls bra u...

Av Katjis - 8 april 2016 10:03

 Ja jag har då två sadlar till min häst. En dressyr Röösli Pilatus MW och en Thorowgood T4 vid normal manke. Hon som gjorde kollen tyckte jag hade 2 jättefina sadlar men båda behövdes korrigeras till lite. Jag var orolig att hon skulle säga att båda ...

Av Katjis - 30 mars 2016 15:30

Var ett ganska gode bra tag sedan jag skrev något här. Så är väl dags att uppdatera läget! Nu på senare tid har jag fått problem med gröna alger på vattenytan.. Ingen aning om vad dessa är mer än att det är ganska irriterande då de hindrar vattenyt...

Av Katjis - 11 juni 2015 10:37

Det roligaste med att blogg här på bloggplatsen.se är att jag kan ser hur många som besöker min blogg. Och hur många som egentligen hittar mig via olika sökmotorer. Alltså vad folk har sökt efter och sedan klickat in på min blogg och läst mina inlägg...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< September 2011 >>>

Vad tycker du?

Vad anser Ni om bloggar som handlar om bloggarens sjukdommar, beroenden och svårigheter mm?
 Intressant
 Orsakar hypokondri
 Bra tips
 Patetiskt
 Vill du skaffa en?
 Hjälpt mig/någon annan
 Positivt
 Tragiskt
 Ger mig motivation
 Negativt
 Orka?

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards