Direktlänk till inlägg 15 oktober 2011

Jodopax

Av Katjis - 15 oktober 2011 13:12

Troligt infektion

Det min salamander har fått är troligt en infektion.   Det skulle kanske ha något med att göra då han rymde. Han hade trots allt tagit sig några meter. Och att ett sådant djur kryper fram på ett golv som inte är bevattnat innebär nog ”skavsår” på tårna.


Nu alla tår.

Han hade först vänster bakben som var dålig och sedan blev det båda frambenen.   Jag trodde att höger bakben hade klarats sig.. Men det visade sig häromdagen att den även nu blivit skadad.


Alla säger olika..

Jag har blivit rekommenderad Jodopax, Aqua Furan och även ”ingenting”. Det sist nämnda mena på att det ska läka av sig själv så länge akvariet hålls rent. Som tur ska salamandrar ha en bra läkningsförmåga  Så troligen kommer huden växa tillbaka  

Jag skulle köpa Aqua Furan men råkade visst få fel medicin.. Köpte istället Happy life. Eller vad det var.. Och det fungera inte som antibiotika. Fast det ska också vara bra att ha i vattnet oavsett om det finns sjuka djur där eller ej.  


Grumligt vatten.

Det stod på förpackningen att om man har skitigt vatten så kommer vattnet bli typ grumpligt. Men då jag hälde i det så försvann det grumliga efter bara några minuter  Så rent i akvariet har jag och trots det så blev hans sista friska ben dåligt  Så rekommendation "ingenting" var inte så bra.


Valet blev Jodopax.

Jag köpte under samma vera Jodopax och har använt det också. Har även läst på internet att andra använt sig utav det medlet. (Fast dock ej till eldbukar.) Eller något liknande. Men har dock ej hunnit kolla upp om hur deras resultat blev. Jag har även kört med lite Ektozon i akvariet. Innan det nämndes Jodopax så fick jag höra att Ektozon kan vara lite för klent.


Slam.

Jag förstår inte hur folk gör för att hålla gruset rent i akvariet.   Alltså de som saknar slamsugande djur dvs de som har sköldpaddor och salamandrar. Jag slamsuger och byter vatten men det finns ändå kvar slam på botten.  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Katjis - 12 april 2016 13:13

Ja jag fick uppleva något väldigt intressant idag som jag tänkte var värt att nämna. Jag är nu gravid i vecka 22 + 4 dagar.   Och jag har under 15 veckor gått runt och trott jag fått foglossningar.  Jag har även generell ledlaxitet så för mig föll de...

Av Katjis - 8 april 2016 13:31

Lärt mig mycket! Det var så oroligt mycket information på en gång så jag kan nog omöjligt lagt allt på minnet. Hästen hade som tidigare nämnts underbett. Och detta hade då givetvis orsakat lite komplikationer.. En tand längst in såg inte alls bra u...

Av Katjis - 8 april 2016 10:03

 Ja jag har då två sadlar till min häst. En dressyr Röösli Pilatus MW och en Thorowgood T4 vid normal manke. Hon som gjorde kollen tyckte jag hade 2 jättefina sadlar men båda behövdes korrigeras till lite. Jag var orolig att hon skulle säga att båda ...

Av Katjis - 30 mars 2016 15:30

Var ett ganska gode bra tag sedan jag skrev något här. Så är väl dags att uppdatera läget! Nu på senare tid har jag fått problem med gröna alger på vattenytan.. Ingen aning om vad dessa är mer än att det är ganska irriterande då de hindrar vattenyt...

Av Katjis - 11 juni 2015 10:37

Det roligaste med att blogg här på bloggplatsen.se är att jag kan ser hur många som besöker min blogg. Och hur många som egentligen hittar mig via olika sökmotorer. Alltså vad folk har sökt efter och sedan klickat in på min blogg och läst mina inlägg...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Vad tycker du?

Vad anser Ni om bloggar som handlar om bloggarens sjukdommar, beroenden och svårigheter mm?
 Intressant
 Orsakar hypokondri
 Bra tips
 Patetiskt
 Vill du skaffa en?
 Hjälpt mig/någon annan
 Positivt
 Tragiskt
 Ger mig motivation
 Negativt
 Orka?

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards