Direktlänk till inlägg 14 april 2011

Alger och Orkiden

Av Katjis - 14 april 2011 13:00

Har ganska nyligen bytt kompost till min Orkidé.

Nu har jag börjat fundera på vad den gröna beläggningen är som haft fäst sig på krukans innervägg. Kom fram till att det kan vara alger? 

    




Glaskruka

Jag har haft Orkidén i en glaskruka så kan nog ha bidragit till tillväxten av alger. Har inte hört direkt så många som har haft problem med alger.

Nu har jag i alla fall flyttat över Orkidén till en vanlig kruka.  Tillväxten av alger bör i alla fall minska?  


Jag som igår köpte en ny glaskruka till Orkidén.

Tänkte att den passa ganska så bra till påsken så  jag blev lite bittert.  


Jag får iallafall hoppas att Orkidén överlever. 




En vacker Zantedeschia

Sedan har jag en jättevacker Zantedeschia eller jag har 2 stycken.

Men den ena har jag nog råkat övervattna.

Den hade en vacker gul färg.

Har insett hur lite jag egentligen vet om växter/blommor.   När jag såg att den började  vissna så vattna jag den mer! 


Men det skulle jag tydligen inte ha gjort… Det sägs även att det är svårt att få en Zantedeschia att blomma om.  Grymt trist.  Men får se.

 

 
 
Ingen bild

Stefan

25 april 2011 16:04

Hej!
Det är nog inget fel på krukan, om den inte saknar avrinningshål, vill säga, det är nog det viktigaste. Algerna kanske kommer genom hög fukt och starkt ljus. Låt den inte stå i för starkt soljus, lite halvskugga, persienner ner när det är hårt ljus. Det är nog rätt med genomskinlig kruka. Då får rötterna ljus, vilket är viktigt. Orkidéer växer ju på grenar ofta, med rötterna fria. Du skall inte vattna den på vanligt vis, utan sänka ned den i vatten ett par sekunder och ca två gånger. Sedan får den rinna av innan du sätter den på fat igen. Jag har gjort så som en variant, att när jag vattnar dem, så tar jag en kastrull med vatten som har fått stått 1-2 dagar i en hink och släppt kloret, sedan håller blomman över en annan kastrull, häller vattnet genom krukan två gånger.
Använder sedan samma vatten till nästa orkide och till nästa, och nästa om man har fler...
Om du låter dem stå i den ljusa krukan, låter dom torka en vecka till två mellan vattningarna, du ser om rötterna ser grå ut, då är det dags för genomspolning. Lått rinna av tills det inte är något vatten som kan samlas i krukan...
Ljuset på rötterna tror jag bidrar till kraftigare blomma och snabbare tillväxt och blomning. Du ser om det kommer nya blad, då är den igång...
Hälsar Stefan

Katjis

26 april 2011 20:38

Hade ingen aning om hur man skötte om blomman men jag har tidigare hällt vatten rakt ner i krukan och vattnat den säkert 3 gånger i veckan. Höll säkert på så i 2 år:P Men den har överlevt, så man kan säga att de är svåra att ta död på.
Men nu sedan 1 år tillbaka har jag börjat doppa ner dom i en skål... Men måste man som doppa ner hela krukan. Alltså så att det är 1 cm kvar till kanten på krukan. Jag doppar ner krukorna i en skål på 3 cm kanske, bör jag ta en djupare? Har den och den andra stående i ett hörn så den står inte i direkt solljus. Den andra orkiden har börjat få ett till blad och det är på g en till rot:)
Men på den "sjuka" så finns det en rot som sticker upp och den har som fått en "förlängning" som är väldigt grön så den är nog inte död:) Algerna kom i samband med då jag bytte kompost.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Katjis - 12 april 2016 13:13

Ja jag fick uppleva något väldigt intressant idag som jag tänkte var värt att nämna. Jag är nu gravid i vecka 22 + 4 dagar.   Och jag har under 15 veckor gått runt och trott jag fått foglossningar.  Jag har även generell ledlaxitet så för mig föll de...

Av Katjis - 8 april 2016 13:31

Lärt mig mycket! Det var så oroligt mycket information på en gång så jag kan nog omöjligt lagt allt på minnet. Hästen hade som tidigare nämnts underbett. Och detta hade då givetvis orsakat lite komplikationer.. En tand längst in såg inte alls bra u...

Av Katjis - 8 april 2016 10:03

 Ja jag har då två sadlar till min häst. En dressyr Röösli Pilatus MW och en Thorowgood T4 vid normal manke. Hon som gjorde kollen tyckte jag hade 2 jättefina sadlar men båda behövdes korrigeras till lite. Jag var orolig att hon skulle säga att båda ...

Av Katjis - 30 mars 2016 15:30

Var ett ganska gode bra tag sedan jag skrev något här. Så är väl dags att uppdatera läget! Nu på senare tid har jag fått problem med gröna alger på vattenytan.. Ingen aning om vad dessa är mer än att det är ganska irriterande då de hindrar vattenyt...

Av Katjis - 11 juni 2015 10:37

Det roligaste med att blogg här på bloggplatsen.se är att jag kan ser hur många som besöker min blogg. Och hur många som egentligen hittar mig via olika sökmotorer. Alltså vad folk har sökt efter och sedan klickat in på min blogg och läst mina inlägg...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Vad tycker du?

Vad anser Ni om bloggar som handlar om bloggarens sjukdommar, beroenden och svårigheter mm?
 Intressant
 Orsakar hypokondri
 Bra tips
 Patetiskt
 Vill du skaffa en?
 Hjälpt mig/någon annan
 Positivt
 Tragiskt
 Ger mig motivation
 Negativt
 Orka?

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards